tirsdag 20. mai 2014

Hemmet av usikkerhet

Sted: Kjøvangen
Dato: 16. Mai
Temperatur: 11 grader
Sikt: 4-5 m
Dykkere: Fredrik
 
Etter noen runder i mørket, var det jammen på tide å se lyset igjen. Alene på tur gikk veien lett til Kjøvangen. Der er det brygge og der er det hygge. Jeg var veldig i tvil om dette skulle være et jakt dykk, eller om det skulle være et fotodykk, men at jeg skulle få vaselin i barten og saltvann i nesa, var det aldri noen tvil om.

Usikkerheten gjorde at dykket ble sådär, som våre og gule og blå naboer liker å uttrykke det. Det vil si dykket ble jo egentlig grisebra. Allerede da jeg la meg til avkjøling skled jeg over en Sjøtunge på godt over kilo'en. Jeg vurderte der og da om jeg skulle ta den med til middag. Jeg tenkte jeg kunne ta bilde av den, men altså etterpå, for jeg hadde jo spent harpunen .... når jeg nå noen dager senere skriver dette er det jo helt høl i huet. Jeg kunne jo tatt bilde, brukt kniven og fortsatt hatt spent harpun .... jaja. Jeg svømte videre og ved godstedet traff jeg på torsk. Rundt 1.5 kg. Og ikke nok med det. To stykk. To kompiser ... og nettopp derfor ble det ikke middag der heller. Stakkars han som ville stå igjen uten kompisen sin ...... og kamera lå fortsatt i båten.. Litt senere møtte jeg en enda større torsk. Men jeg ble bokstavelig talt blendet. Blendet av hvor pen den var å se i Sollys, på grunt vann. Vi ble liggende utveksle noen fine blikk, før torsken dorsket videre, og da var det jo for sent å skyte ..... og kamera lå fortsatt i båten.


Nok var nok og kamera ble fisket frem. Harpunen beholdt jeg også, men det ble bare surr og rør og ei heller bilder. Dessuten var jo Sjøtunga mi borte. Jeg la fra meg våpenet og svømte litt rundt for å finne noe å ta bilde av. Noe ble det og noen ble faktisk ganske kule. Også denne Sjøtunga var av den store og spiselige sorten, men neida ... så. Jada så lar vi 500 spenn med fisk ligge igjen.






Nok en helt fantastisk dag på et fantastisk sted, selv om usikkerheten kostet .... enten eller fremfor pose og sekk ..

Dagens Selfie(r):

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar