onsdag 1. februar 2012

Surredykk med god fangst

Sted: Kjøvangen
Dato: 31. januar
Vanntemp: 2 grader
Sikt: 9 meter
Dykkere: Nils Petter og Fredrik

Ikke før er uken startet med vrakdykk før den fortsettes med annen-hver-tirsdags dykk. Et skikkelig surredykk for undertegnede, som startet med å glemme hanskene hjemme. I 2 graders vann blir man jammen kald nok med hansker, så det var bare å snu. For uten hansker var aldri et tema.
I mens jeg tilbragte herlig tid i golf'en til Gylta med setevarmer som fikk det til å lukte svidd neopren fra rumpa, lå Nils Petter å i vannet på jakt etter noe å spise. Han fant det, men ville gjerne ha min vurdering av størrelsen, før skuddet skulle settes. I tillegg ønsket han det på film.


Uti med kamera, men de klumpete hanskene jeg nettopp hadde hentet var borti mange andre knapper enn jeg skulle. Rødspetta var mer enn stor nok, jeg misstenker at GyltePetter kun ville ha min vurdering fordi han ville gjøre meg missunnelig. Skuddet satt, filmen ble det ikke noe. Kun et par bilder av ymse kvalitet. Pokkers dritt.


Ikke nok med at hanskene ble glemt og kamera kunnskapene ble lagt igjen hjemme. Når jeg lå der nede på 8-9 meter og så torsken i øya, hadde jeg nok en gang problemer med klumpete hansker som nådde avtrekkeren sent. Når jeg da omsider svømte forsiktig mot den deilige middagen, fant han det fornuftig å trekke utover i dypere farvann i jakt på føde, fred og ro.

Så kom kulda. Jeg frøs og ville hjem. Det vil si jeg ville egentlig ikke, men kjente at fingerene ville det. Antok det, er vel rettere uttrykk ettersom jeg ikke hadde noe følelse i skuddfingeren.

Et skikkelig surredykk med herlig sikt og god fangst for min makker. Svarte Banan.

1 kommentar:

  1. Ingenting er som lukten av svidd neopren en litt tidlig SnorkelMorgen :-)

    SvarSlett