søndag 25. mars 2012

Jeløy Radio

Sted: Jeløy Radio 
Dato: 25. mars
Vanntemp: 6 grader (minst!)
Sikt: 6-7 meter
Dykkere: Roger og Nils Petter

"Det er vanskelig å være mann!" Det er ikke bare-bare å få organisert, tilrettelagt og gjennomført et søndagsdykk. To av oss lyktes denne dagen, mens nummer 3 ble tredje hjul på vogna vi ikke hadde. Derfor bestemte de to siste seg for at den opprinnelige planen om Statsberget måtte gjøres om pga lang gåtur. Men til Jeløya ville vi, fortrinnsvis der det var kortest vei til vannet fra bilen.

Vannet både så, og var, av det gjennomsiktige slaget. Og i det jeg puttet hodet under vann, så jeg det største tusenbeinet jeg har sett i hele mitt liv, under vann til og med! Heldigvis hadde jeg lånekameraet fra NDF i hånda og fikk tatt bilde av dette (sikkert sjeldne) dyret. (I ettertid viser det seg at det nok er en type børstemark, som slettes ikke er så sjeldent.) Noe vi også skjønte etterhvert, vi så mange. Både jeg og Roger var uansett hellig overbevist om at fisk måtte elske dette som mat, men enten elsker de det ikke, eller så har de ikke skjønt at børstemarken er der. For fisk så vi ikke i dag.



Fisk var da også det eneste som manglet. Herlig sikt og mange store og små steiner med tang og skjell. Dette er et flott sted å ta med store og små medlemmer i Soon Fridykkerklubb. Her er det ting å se på fra 0,5 - ca 7 meters dybde. Dypere enn det var det mest sand-/mudder-bunn. Vi tok sjansen på (båter er litt skummelt...) å svømme over til den lille øya, der møtte vi igjen supre formasjoner på bunn, og noe som i våre Oslofjord-øyne nesten må kunne betegnes som en tareskog.




Et supert dykk ble avsluttet med kaffe på stranda. Roger som har truse under drakta kunne skifte anstendig, mens jeg, som også i dag hadde glemt håndkle, hadde valget om å vise baken eller SnorkelP... til et ekte?par som satt og slappet av i sola omtrent 20 meter fra oss. Vanntemperaturen gir en indikasjon på hva de måtte se på. Det ble altså med den gode sikten og børstemark i dag, og vi venter fremdeles i spenning på når vi ser stortorsken. Sannsynligheten for en tur til vestlandet blir større og større.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar