onsdag 11. juni 2014

To fine økter og ditto vær

Sted: Hvitsten og Emmerstadbukta
Dato:  8 & 9 / 06-2014
Vanntemp: 16 grader
Sikt:  2-3 m
Dykkere: Bjørn-Erik B.


HVITSTEN
Målet mitt for dagen var å få prøvd torpedobøyen som jeg hadde kjøpt dagen i forveien. Tenkte også å øve litt på nedstigning. Fra tidligere forsøk med blybeltet, er det 12 kg. som fungerer best. Passelig med vekt for nedstigning og uanstrengt oppstigning. Ville også kikke meg litt rundt! .

Det blåste sørlig bris, og det var endel bølger som møtte meg på vei ut fra moloen Av tidligere erfaringer og besøk, visste jeg at det fantes stortorsk i området, og det nærme land! .
Ikke noe særlig til sikt i Hvitsten heller dessverre. Første "duck dive" og en "vegg" av alger møtte meg. Sikten var ca. 2-3 meter noen meter lenger ned. Det ble som det er sagt om at det som oftest er dårlig sikt når det blåser fra Sørlig retning - det stemte. Det var lyspunkter også. I bakkene ned og ut fra moloen var det liv og åpninger i sikten, og så noe småfisk som smatt inn mellom steinene og inn i tangen. Flere sjøstjerner ble også obervert! .
Endel båttrafikk var det av både den motoriserte og den vinddrevne sorten. Her skal en passe på!.  Ikke minst viktig å være synlig med bøye.
Som alltid er dette moro, selv om det ikke klaffet med sikten. Holdt vel på en time - halvannen. Fikk imidlertid prøvd bøyen, og innså at den er beregnet for å ha litt vekt under ( harpun ? ) for å kompensere for flagget. Det ble for høyt tyngdepunkt, og den tippet over. Også lengden på tauet må kortes noe ned. Det å justere inn tauet er greit for at bøyen ikke skal henge for langt etter. Tror 10m vil passe å bruke neste gang.


EMMERSTADBUKTA
Når været var så flott må man komme seg ut - til sjøen!. Nok en av Vestbys perler skulle besøkes, denne gangen sammen med min bedre halvdel - Joanna .
Vi satset på å komme oss tidlig avgårde, og vi ankom Emmerstadbukta i ellevetiden. Dette er et yndet badested, så skulle man få plass på stranden, var det best å være ute i god tid. Vi var de første som tok plass på stranden. Denne stranden er fin som utgangspunkt for dykking, da man kan ta med utstyret helt ned i strandkanten, og med sandbunn utover, er dette perfekt.  Til informasjon produseres det også utmerket lokal honning fra gården i nærheten! .
Prøvde første dykk ca. 50 meter fra land. Det var "whiteout" de første meterne og noe bedre på bunnen, men ikke mere sikt enn ca. 2 meter. På ca. 8-9 meter var vannet Iskaldt og friskt - et tydelig skille. Jeg så en ål som skvatt til i det jeg kom ut av "skyene" like over bunnen og pilte bort. Ellers gjorde jeg meg kjent med forholdene i Emmerstadbukta . Ca. 100 meter ut fra stranden ( retning Vest) skrånet det ned i "dypet" med sandbunn , skjell, tang og tare. Det er greit å vite til neste gang når sikten er bedre. Mot Nord virket det som det var atskillig dypere.
Fikk torpedobøyen til å virke flott, og kunne puste ut med hendene på den. Med flagget til topps og oransje farge var den - etter rapporter - godt synlig ! . Etter landkjenning var det hyggelig at det var
interesse fra publikum med spørsmål rundt utstyr og om jeg hadde sett fisk.
Nå har jeg vært i sjøen to dager på rad, og kjenner den gode følelsen av trente og litt ømme muskler! . Joannas hjemmelagde pizza smakte fortreffelig etter svømmingen, og det eneste som manglet var en god kopp kaffe! . Det må med neste gang. Nok en fantastisk dag med sol og sjø.

Bilde:
På vei ut fra Emmerstadbukta.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar