torsdag 12. august 2010

På tide å trene

Det er liten tvil om at enkelte av oss syntes dette er moro. Vi er ganske kry der vi cruiser rundt på fem meters dyp, jakter fisk og annet bytte med vårt fancy utstyr ... hvor kult hadde det ikke vært å pressa seg litt lenger?

Selv ble jeg positivt overrasket da jeg tok tiden her om dagen. 2 minutter var jo ikke noe problem. Det lovet godt for neste dykk, men jeg stusset litt over hvor kort periode jeg orket å være nede på 6 meter. Brukte jeg for lang tid ned dit? For mye krefter? Jeg prøvde å skylde på ny drakt og for lite kilo. Erfaringen så langt tilsier at jeg har sånn "lagom" passe med bly. Er i vater omrent på 5 meter, og har hørt det er ok.

Men hvorfor så liten tid under vann? Jeg sjekket igjen tiden når jeg skulle lage meg en kopp kaffe. 50 sekunder. Ikke et minutt en gang, og kaffe er ikke så jævla opphissende, i alle fall ikke på kvelden. Dette var kvelden.

Dette ble en vanvittig unødvendig og lang innledning til selve essensen. Jeg er for dårlig trent med tanke på lungekapasitet, derfor søkte jeg opp noen øvelser. Vi kjører en øvelse pr. uke.

Øvelse denne uken (torsdag til torsdag):
Ligg på sofaen eller gulvet. Hold pusten på tredje innpust og ta tiden. Start å puste før det blir altfor ubehaglig. Hvil dobbelt så lenge og kjør på igjen. Øvelsen gir kortsiktig og langsiktig effekt. Ikkke kikk på klokken underveis. Øvelsen kan utføres sittende på toget (Andy), I bilen (Roggan) eller på hjemmekontoret (Fredde). Man vil merke god forbedring. Noter gjerne tidene for eget bruk eller skryt til andre, men piker og pikker, vi skal kose oss og ikke presse oss.

Forøvrig kommer et lite tips for de av oss som har noe skrap av noen digital kamera liggende. Kjøp en pose som tåler 10 meter. 113 spenn er trukket fra min konto, fri frakt og siden det er under 200 heller ikke MVA pliktig.

2 kommentarer:

  1. Ingenting å juble for ennu. Men tider rundt 1,30 i sittende og jobbestilling er ikke avskrekkende dårlig heller. Dårligst: 1,04. Best: 1,36. Gjennomsnitt på 1,25. flere målinger kommer. Og jeg har ikke presset meg. IKKE presset meg. En død pikk er ikke en bra pikk. Ref han som lyste seg i hjel på 5 meter nylig.

    SvarSlett
  2. Dagens målinger:
    Dårligst: 55 sek rett etter morgenkaffen
    Best: 2min 2sek rett før kl 12 Snitt på 1,32 for dagen.

    SvarSlett