onsdag 28. desember 2011

Juletorsken ble igjen

Sted: Krokstrand
Dato: 27. desember
Vanntemp: 5 grader
Sikt: 5 meter
Dykkere: Andreas, Nils Petter og Fredrik
 
Det var ikke engang annen-hver-tirsdag, men tre SnorkelPikker fant like vel veien til Kroken. Med oss denne gangen hadde vi også fått båt, og ikke en, men to skippere. Asbjørn og Viktor stilte opp de, 1130 sharp på Krokstrand. Men også de var påvirket av Julekjerringa. Dagmar gjorde såpass ugagn at båten fikk være hjemme denne gangen. Fra før av hadde taktekker skybert meldt om for mye å gjøre på jobben etter Dagmars herjinger.



Dagmar eller ikke, i vannet skulle i alle fall vi. Det ble sjøsetting av mannskap på Krokstrand med kurs nordover etter Juletorsken. Det tok ikke altfor lang tid før vi kom over han. Stor, dorsk, litt flekkede på ryggen. En stor rakker etter vår målestokk.

Gliset var bredt for min del da han dukket opp 2-3 meter under meg. Jeg visste at hverken GyltePetter eller Øwre hadde noe i nettet sitt. Med nye hansker var jeg fortsatt god og varm på fingrene, så skjelven var jeg ikke. Men da jeg skulle sikte meg inn fikk jeg pokker ikke finger'n inn i avtrekkerbøylen. Etter litt fomling med de store hanskene fikk jeg etterhvert siktet meg inn mellom øya på juletorsken. Det var som i sakte film jeg så pilen skle ned i sanden 2 mm fra dorsken. Er det mulig, tenker du. Det samme tenker jeg.

Litt senere hadde jeg en randevouz med Petter'n som fortalte om møte med akkurat den samme julefisken. Også han hadde bommet skuddet og rapporterte om en torsk, som tittet bort på han, ristet litt på hodet og luntet videre. Vi så en del mindre torsk, men de gjorde som fanden på julekvelden, stakk avgårde. Andreas var nede å hilste på en mindre torsk som nettopp hadde tatt svømmekurs og fant ut at den karen skulle få vokse seg større.

Et herlig dykk, med overraskende god sikt. Litt kaldt for noen, men et par av oss holdt det gående godt over timen. Neste gang, skal torsken på bordet.

Et fornøyd, og muligens litt kaldt trekløver etter en drøy time i vannet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar