torsdag 27. februar 2014

Et dykk som stod til forventningene

Sted: Krokstrand
Dato: 27. Februar
Temperatur: 3 grader
Sikt: 3 m
Dykkere: Fredrik
 
Det å sette forventinger er ikke en enkel oppgave, men den er vanvittig viktig med tanke på den følelsen den enkelte sitter igjen. Northug Jr proklamerte god form i forkant av OL. Og hva forventet den gjennomsnittlige Nordmann. Gull, myrra og røkelse. Myrra ble det sikkert, gullet gikk opp i røkelsen, for å si det mildt. Folket satt igjen skuffet, til tross for at vi herjet totalt sett. Slik kan man dra utallige eksempler. Fordelen denne gangen var at jeg var en ensom pingvin i kaldt vann og derfor satte mine egne forventninger til det som skulle skje. Og dykket stod til forventningene med glans, ja til og med delvis overgikk dem.

Turen denne gang gikk til Krokstrand, vårt himmelske flatland. Med meg fikk jeg bikkja, så helt alene var jeg tross alt ikke. Jeg forventet dårlig vær, dårlig sikt og et vann som var for kaldt til at fisken skulle ferdes på grunna. Og det fikk jeg delvis. Altså, ingen fisk, dårlig sikt, men et vær som var litt bedre enn forventet. Det regnet i alle fall ikke.

Ved første øyekast så det ikke ille ut, og jeg tenkte det var litt sig fra Såna som gjorde det litt tåkete. Et nedykk senere og nøyere studier av saltvannet, fortalte meg at det ikke ble noe bedre nedover. Dette var ikke vare i toppsjiktet for å si det kaldt. Det andre jeg la merke til at vannet var fullt av relativt store, dels hvite partikler. Dette gjorde nok sitt til at tåka var total. Er det groe det kaller det? Men er våren her? Ja sier noen, andre er ikke enig. Jeg vet i alle fall at vannet var kaldt som om vinteren. 3 grader gir brainfreeze, når hetta sitter der panna går over til hår. Men man får ikke hetta av den grunn. Litt tilvenning og en fin times svømmetur ga meg null vision av fesk.

Men som sagt, det stod til forventningene og da kan man jo bare glede seg over de andre tingene. Det å få være ute i frisk luft og ikke minst friskt vann. Gleden av å ha en bikkja som følger deg langs land uansett hvor du svømmer. Gleden av dra på seg våtdrakt med olje. Gleden av vaselin i barten. Gleden av å dra på seg vadebukser etter dykket. Gleden av å hoppe rett i en deilig og varm dusj. Ja listen kunne blitt lenger enn lang.


Det ryktes om nye utfoldelser i løpet av helgen, i alle fall fra enkelte hold.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar