tirsdag 22. april 2014

Prøvedykk på Krokstrand

Sted: Krokstrand
Dato: 21. April
Temperatur: 9 grader
Sikt: 1 m
Dykkere: Bjørn Eirk (den andre)
 
Etter mange treningkvelder i bassenget, satt jeg meg et mål om å prøve fridykking i sjøen og føle hvordan det virkelig er med full utrustning, og ikke bare i badebukse og vanntemperatur på 20+ grader!
Med de beste værutsikter meldt for påsken, og spesielt i dag, 2'dre påskedag, var det med spenning jeg ankom Krokstrand med flotte forhold . Sol , lett bris og 13 grader i lufta. Dette var årets første forsmak på sommer! .
Det var på langt nær så folksomt som det pleier å være her, men noe aktivitet var det likevel. Det var noen fiskere og én kajakkpadler. God plass var det imidlertid.

Nyinnkjøpt utstyr skulle altså prøves, og det knyttet seg en viss spenning til hvordan utsyret passet. Spesielt dette med å få på en trang drakt var noe jeg var spent på.
Jeg hadde på forhånd får gode tips fra Nils-Petter og Lars, og såpe m/ vann gjorde underverker.
Med drakt, blybelte og ABC sparket jeg fra. Sikten var minimal, og jeg så bare bunnen med tilhørende fauna inne på grunnere områder. Ikke så mye å se denne gangen altså, men det er mulig at det var bedre lengre ut, og litt dypere. Merket at det å ikke se fremdriften mot bunnen var uvant, og ikke særlig spennende.

Drakt, maske, snorkel og hansker satt imidlertid som de skulle, og det kalde vannet merket jeg ikke noe til. Blybeltet var imidlertid for lett, og jeg fløt for høyt i vannet. Gjorde et par forsøk på "duck dive" , men det ble mye kaving. Oppdriften i drakten var for altfor stor! . Så til neste tur blir det å justere vekten på blybeltet. Jeg brukte 6 kg, men etter sigende kan det være 12 kg som er akkurat passe.

Etter ca, 1 times aktivitet var det bare å komme seg i land etter en flott tur, nyte det fine sommerværet, og med trygg forvissning om at mange flotte turer venter utover våren og sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar