lørdag 5. april 2014

Perfekt inngang på helgen

Sted: Kjøvangen
Dato: 4. April
Temperatur: 7 grader
Sikt: 6-7 m
Dykkere: Fredrik
 
Mens helgen snek seg på og fredagen gikk fra morgenkaffe hjemme til lunsjkaffe og harpunpussing hos Dilla, ble nesa til Flyndra tettere og tettere. Syke barn hjemme var nok noe av grunnen. Men været var det ikke noe å si på. Det fikk meg til å tenke på at råd fra legen om dykk tidligere har kurert meg. Og som legen William Osler tidligere har sagt:
"En god diagnostiker har én finger i halsen og én i rektum" ... nettopp det forklarer kanskje vaselinboksen til tannelgen.


Men råd fra leger bør følges og jeg hoppet i drakta, slang Opelen i gir og snek meg ut til Kjøvangen. Ikke en bil, ja bortsett fra Opelen min da, nesten blikkstille vann og jeg kunne se bunn fra parkeringsplassen, altså kongeforhold på gang.

Og jeg ble ikke skuffet ... tror jeg ... eller jeg ble vel faktisk litt skuffet. Sikten skuffet ikke. Og fisk talte jeg egentlig nok av. Et 20 -talls flate, men ikke en torsk. Jeg hadde håpet på en fin fin dorsk en og svømte med spent harpun. Etter en god runde fra brygga, mot og forbi rødhytta innover bukta og tilbake, la jeg fra meg våpenet og bestemte at jeg måtte ha et par bilder selv om fingerne begynte å bli plagsomt kalde.

Med kamera i hånden gikk jeg ned for ta bilde av en av de flate, bare sånn i fall Arnulf eller andre skulle være i tvil om at fisk var observert. På vei ned kommer ei lita og rund godjente svømmende. Etter sigende heter hun Ragnhild Rognkjeks og er visst trivelig. Vi hadde et godt kodak-moment på gang. Kanskje var det fordi jeg ikke hadde hverken kodak kamera eller kodak film at momentet ikke ble noe av, men jeg drister meg til å legge skylden på den flate kompisen Frans. Han fant det for godt å stikke i en slik fart at sand ble vrimlet rett i trynet på Ragnhild. Dårlig gjort spør du meg og Ragnhild stakk før jeg fikk lagt meg til rette for den riktige fotosjenansen.

Men flyndrebildet hadde jeg jo fortsatt ikke tatt. Derfor nytt neddykk og kompisen til Frans ble avbildet. Like ved ble jeg var en annen flat fisk. En av den eksklusive og dyre sorten. Jeg troode det var en Piggvar, siden den begynte å pigge av, men den var jo slettes ikke var, den poserte der den rolig svømte i takt med bølgene og meg, eller Bølgen og Moi om du vil. Fikk noen flotte bilder av Slettvaren, som jeg sparte til en annen gang. Taco'en er relativt hellig her hjemme på freddan.






Da jeg kom meg opp med fåreglis om munnen etter flere herlige opplevelser i sjøen, møtte jeg to dykkere som tittet litt skeivt på meg og sa. "Ikke det av vi er nysgjerrige altså, men vi må innrømme at vi ble veldig skeptiske da vi var nede på på brygga og så en Vadebukse ligge i en krøll og en vaselinboks liggende ved siden av ...."

Kort oppsummert, Fantastisk dykk og i dag er nesa i alle fall ikke tettere. Derfor er det ikke umulig at dykke-respeten følges i dag også. Hvitvin og fisk frister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar