tirsdag 8. april 2014

Rognkællen på Lundekrakken

Sted: Lunde
Dato: 7. April
Temperatur: 6 grader
Sikt: 5 m
Dykkere: Fredrik
 
Gleden og spenningen steg på vei mot Lundekrakken denne mandagen. Det begynte litt vemodig der man satt Viggo i bilen, men så tenkte jeg at jeg ikke var så Viggo likevel. Jeg hadde jo bikkja ... eller kanskje den tanken nettopp egentlig gjorde meg enda mer Viggo. Ikke vet jeg, for jeg er langt fra venneløs. Men gleden som steg ja ... på vei ned bakkene mot krakken, ble skylaget lettere og solen var nesten i ferd med å titte frem. Sjøen lå blikkstille foran meg.
Gleden og spenningen ble momentant ødelagt da jeg nærmet meg vannkanten. Dette var da ikke den kongesikten jeg hadde bestilt. Vel drakta var allerede på, så det var bare slenge vaselin i skjegget.


Etterhvert viste det seg at solen tittet ordentlig frem og sikten var sånn passe bra litt lenger ut. Ikke perfekt, men ikke ille. 4-5 meter så man lett bunn, men noe tåkete. For noen dager siden kom jeg til å fortelle om Ragnhild Rognkjeks. Det viser seg faktisk nå i ettertid at Ragnhild faktisk ikke er noen kjeks. Snarere en skikkelig Kæll eller Rognkall som det korrkete navnet lyder. For i følge sikre kilder er Rognkallen rødlig i buken, noe ikke kjekskjerringa er. Hvorfor jeg bruker tiden på å forklare at Ragnhild er en mann, er fordi jeg traff på Ragnar Rognkall på Lundekrakken. En stødig kar, som voktet eggene til ho mor, som muligens også heter Ragnhild. Fisken kan forøvrig bli over 5kg tung, men Ragnar har nok ikke helt kommet så langt ennå. En drøy kilo kan han skryte på seg, men heller ikke mer. I Norge brukes disse kun som agn, mens Rogna, som den kan legge masse av (opptil 300 000 egg), brukes til Kaviar. I Danmark og noen andre land spiser man det løse kjøttet fisken tilbyr, men så er danskene også kjent for å digge litt sære ting som ål og andre slibrigheter. Visste du forresten at fisken har sugeskive på buken som den bruker til å feste seg til steiner og skjell? Kanskje ikke rart den først ble kalt Ragnhild. Det er jo så enhver SnorkelPikk kan få danske tanker.

Om jeg har kommet til skade for å være nedlatende ovenfor hyttefolket tidligere, må dette nå trekkes tilbake. Ikke bare var nærmeste nabo til krakken hyggelig, han tilbød seg også å fyre grillen om jeg kom opp med en Rognkall, eller annet byttedyr. En skikkelig hyggelig nabo til en skikkelig trivelig krakk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar