lørdag 29. oktober 2011

Monstersafari på Krokstrand

Sted: Krokstrand
Dato: 29. oktober
Vanntemp: ca 10 grader
Sikt: 3-4 meter
Dykkere: Nils Petter

Etter et meget bra dykk på Kjøvangen tirsdag morgen, var håpet i dag at sikten i vannet fremdeles var god. Vi har hentet opp en del flatfisk fra Kjøvangen, for å ikke tømme bestanden helt, ble Krokstrand bestemt som mål denne gangen. De fleste SnorkelPikkene hadde andre gjøremål, men jeg skulle i vannet, okke som.

Med den nye flyndrestrikken på harpunen spent bare opp til første hakk, plasket jeg avgårde. Sikten var upåklagelig, så bunn klart på 3-4 meter, og lite bølger på nordsiden av moloen. Spennende formasjoner under vann må man se langt etter her, men jeg visste at det bare var et spørsmål om tid før jeg fikk øye på flatfisk. Det begynte som det ofte gjør med meg på flyndresafari, etter 15 minutter i vannet hadde jeg skremte avgårde 2-3 stykker, og ikke vært i nærheten av å rette harpunen i riktig retning. Men......

Helt inne ved moloen på ca 1,5 meters dybde, så jeg en SVÆR pannekake, halvveis gjemt i sanden inntil en stein.  Jeg tok ikke sjansen på å skyte bare med flyndrestriken spent til første hakk.  For ikke å skremme monsteret, ville jeg komme meg noen meter bakover, spenne strikkene skikkelig, og så snike meg fremover igjen. Det å svømme baklengs med store finner er ikke lett, og i tillegg med fridykkerpuls i 170 ble det en noe kavete affære. Faen, det kumlokket skulle jeg ha. Tror ikke jeg har holdt pusten i overflaten så lenge noen gang.... kanonen ble ladet skikkelig, og jeg nærmet meg igjen, mer enn normalt nervøs for at den skulle stikke av. Monsteret rørte seg ikke, jeg lå noen sekunder og sjekket siktelinjen min, alt stemte. Først kom den vellkjente lyden av avtrekket, og jeg kan banne på at jeg så hørte pila treffe, skuddet satt akkurat der det skulle, og til slutt var 2kg flatfisk trygt på land, deilig!

Siste timen i vannet gliste jeg så bredt at jeg hadde problemer med å tette leppene rundt snorkelen, men klarte likevel å fange to rødspetter med hånda, catch and release.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar