mandag 31. oktober 2011

Bygge harpun: Håndtaket

Da er man i full gang med prosjektet og jeg vil oppdatere denne siden under bygge prosessen. Slik det har blitt kjører Roger og jeg to nesten uavhengige byggeprosjekter. Vi har gjort så og si alt forskjellig fra starten. Det eneste vi har enes om er vel lengden på stokken og typen epoxy.


Etter grovskjæring
Håndtaket
Jeg valgte å begynne med håndtaket for å ha en så liten stokk som mulig å jobbe med. Som tidligere nevnt valgte jeg en helt bit med Rosewdood. Et steintungt materiale som ikke var lett å sage i, men viser seg å være godt å jobbe med ... om man er litt forsiktig.

Jeg begynte  med å grovskjære med sirkelsaga. Pass fingrene, jeg har ennå vondt. Ikke fra å ha skjært meg, men tanken på at man fort kan gjøre det når man jobber med et så lite stykke tre. Jeg skisserte innfellingskilen og skar den ut først, så kappet jeg bredden på stokken.

Forming med fil/rasp
Deretter var det bare å ta frem kniv og meisel. Jeg fant det siste aller best å jobbe med. Rosewood'en fliser seg fort opp og store stykker kommer av, derfor anbefales det å ha god margin og heller fin-jobbe litt lenger.

Frem med fila og begynne å forme slik du liker ditt håndtak. Foreløpig har jeg brukt en grov rasp med en buet side. den buede siden bruker jeg i hjørnene og til å forme spor til syltelabbene.
















Test med hanske på
Ytterligere arbeid er utført på håndtaket og det er nå klart for sandpapir. Fantastisk moro å forme håndtaket slik at det sitter som støpt i hånden. Et godt tips er å prøve seg frem med den hansken du bruker mest. Tenk også på vinkelen du liker å holde hånden når du sikter. Dette er veldig indviduelt. Husk å teste liggende, det er tross alt det vi gjør i vannet for det meste.

Klart for sandpapir




Håndtaket er nå pusset og klart for å limes på stokken. Jeg pusset håndtaket jevnt med sandpapir for hånd. Begynte med 60, gikk til 120. På dette treverket virket det nesten som det holdt, men ga det like vel en runde med 220 papir. Nå er håndtaket helt strøkent.

Prøvde Andreas tipset med dremel, og det virket bare sånn passe. Treverket ble sortbrent og måtte like vel pusses ned med sandpapir etterpå for å få frem den virkelige trestrukturen.

Dette bildet er tatt etter at 120 papir har fått jobbe over det meste av håndtaket.

1 kommentar:

  1. Du burde investere i en liten Dremel eller liknende verktøy, da får du pusset, filt, polert og gjort alt annet slik proffene gjør det. http://www.dremeleurope.com/no/no/start/index.html

    SvarSlett