tirsdag 9. oktober 2012

Prosjekt Oslofjord kan dra dit pepper'n gror

Sted: Hulvika
Dato: 9. Oktober
Temperatur: 11 grader ??
Sikt: 6 meter 
Dykkere: Nils Petter og Fredrik

I fall du skulle lure på hvor den gror, har jeg vært inne på dette før. Uansett, nede på stasjonen tidlig en tirsdagsmorgen ... står både Gylta og Flyndra og vurderer å trekke seg fra annenhvertirsdag. Det vil si ikke trekke seg helt vekk, men midlertidig ta opp kampen mot gammel maling på teak for å komme over i fase to av Prosjekt Oslofjord. Det gikk som det måtte suget etter det dype ukjente, men dog så kjente ble for stort. Kjøvangen ble skrinlagt etter for masete sjø. Kursen ble satt mot Hulvika, som vi ikke har vært siden den gang vi brukte trusa under våtdrakta.

La det være sagt, noen dykker faktisk med trusa på ennå, men ikke vi altså. Så herlig befriende å slenge med snorkelen før man treffer vannskorpa.

 Da vi kom ned til den nevnte skorpa, var det to ivrige fisker på land. Dette så helt rått ut. ikke bare var vika helt i le for den masete sjøen nordfra, men vi så bunnen krystallklart. Så ivrige ble etter å få lagt maska i vannet at vi begge skle på bakdelen, bedre kjent som stumpen, før vi var klar. For en sikt. Gylta fikk ledersporet og jeg følte jeg havnet i dødens posisjon der min retning gikk ut midten av vika ... ikke der jeg ville være, så jeg skar over tauet til Gylta, neida ikke med kniven, men med retningsendringen. Med ett var jeg på innner'n og der lå middagen klar. En herlig pannekake på i overkant av 3 kilo. For en fangst .... herlig og vi ropte begge i kor ... hvem trenger prosjekt Oslofjord, her er jo sikten bra.

Etter litt mikk og mekk fant fisken veien til dekk. Gylta hadde fått snusen av lyr og kom på et gammelt jungelordtak fra Kristiandsund Cup. Er det små lyr i styr, sett deg ned på bunn og vent en stund. Nettopp dette gjorde gylta og ut fra skyggene kom det en større kompis på langt over kilo'en. PANG ... og pila gikk tversgjennom fisken. To fornøyde sjømenn, hadde sikret middag både til en og to og tre ... ja ja vi kan alle telle til ti.


Herlig, herlig, ikke mer å si om dette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar