fredag 2. november 2012

Elsker formingen av nO2


Det er god stund siden limingen av stokk nummer 2 ble unnagjort for Flyndra, nå er den godt herdet og klar for fresing av spor. Håndaket er påbegynt og vel så det. Jeg bare elsker å håndforme håndtaket, slik at det sitter akkurat slik mine krokete fingre er formet.

Tenk for en herlig følelse for en skeivhendt å endelig få noe som sitter riktig i hånda. Nyyd, eller som en Gylte villle sagt, Fy Søken.


Håndtaket
Treverket jeg har valgt til håndtak er hardt som juling. Wenge heter treverket som ofte går under navnet Kongo-palisander. Det er kompakt og tungt, men med store luftporer, som gjør det litt lettere enn Rosewood, som jeg brukte i forrige prosjekt. Wenge trærne kan bli opptil 40 meter høye og 1,20 meter i diameter. Altså relativt store kompiser kompiser fra sentral Afrika det her.


Stokken
I stokken har jeg blandet det beste fra to forskjellige kulturer og land. Fra sibir (eller egentlig fra gjerdet til naboen) har jeg hentet Sibirsk Lerk, mens jeg har toppet stokken med den nå sagnomsuste kompisen fra Kongo, Wenge. Den russiske kompisen er langt fra så stor og tung som afrikaneren, derfor tror jeg de utfyller hverandre perfekt. Mens afrikaneren er mørk, høy og massiv, er russern lys, myk og vedlikeholdsfri. Den blir heller ikke så høy, maks 25 meter og 1 meter i diameter. Jeg tror jeg har funnet en perfekt kulturell kombinasjon.

Bilde av stokken kommer

2 kommentarer:

  1. Denne blir vanvittig fin. Mye mye finere enn min rullepun. Det er helt sikkert. Dessuten er Flyndra helt rå på å jakte. Av meg får han jaktsetet i sharken hele 2013

    SvarSlett