lørdag 8. juni 2013

Tynn fargeflyndre

Sted: Krokstrand
Dato: 8. juni
Temperatur: 12 grader
Sikt: 1,5 m
Dykker: Nils Petter

Sånn ca rundt kl 10 fant flyndra ut at nå var det på tide for gylta å stå opp. Bedre vekkeklokke kan man ikke få; enn en telefon og beskjed om at sikten inne i havna så bra ut. "Nå er det bare å komme seg i vannet så fort som mulig, det er nordadrag og greier!". Det var rett og slett ikke annet å gjøre enn å skynde seg i vannet.

Omtren 4 timer etterpå dyppet jeg hodet i vannet på Krokstrand. Her var det ikke luresikt, bare dårlig sikt. Det var selvfølgelig morsomt allikevel. Jeg svømte sydover i håp om å overraske en torsk såpass grundig at den ble liggende stiv av skrekk. Men den som ble overrasket var meg. Som nevnt tidligere i et annet blogginnlegg er jeg nok ikke den skarpeste til å artsbestemme fisk, jeg kan flyndre, gylte og torsk, utover det er lange, horngjel og alle andre fisk...ehhh...ihvertfall fisk.... På grunn av den dårlige sikten kom jeg plutselig over en slags tynn og lang fargeflyndre, eller var det en blåstål? Ikke visste jeg, jeg fikke den så og si midt i fjeset, og jeg begynte å tenke.... fjes....fis....fes...FJESING! Det måtte det være (tror jeg).

3 kommentarer:

  1. Tja ... jo .. ja eller nei, men kanskje du har rett. Kan eventuelt spørre Fjesingen Skybert ...
    Her er i alle fall den han møtte:
    http://farm3.staticflickr.com/2577/5799062195_e1e394344c_b.jpg

    SvarSlett