onsdag 9. mai 2012

GyltePetter fikk stand-in

Sted: OBOS-Stranda
Dato: 08.05.12
Temperatur: 11 grader
Sikt: 3-4 meter
Dykker: Fredrik

Tro det eller ei, GyltePetter meldte pass til annen-hver-tirsdag. Derfor tok jeg den korteste veien til den nærmeste stranda med kortetst vei å gå til vannkanten. OBOS-stranda er en slik strand, om man kjører utenom bommen vel og merke. På stranda møtte jeg både traktorer og byggearbeidere. De lurte på om jeg skulle plukke blåskjell.


Min misjon denne gangen var å få mat på bordet, men blåskjell hadde jeg ikke i tankene. Etter ca 6 minutter med maska i vannet kunne jeg plukket med meg 9 flatfisk av ymse slag, men lot alle svømme.

Mens jeg svømte videre kom jeg nok en gang til å tenke på at GyltePetter faktisk valgte å være borte. Eller var han kanskje med. Jammen dukket det ikke opp en Gylte på en neddykket, men borte ble den.

En rødspette ble valgt ut til mat, men jeg fortsatte turen sydover for å sjekke rundt moloen også. Her dukket opp nok en svømmefisk (jeg trodde det var en torsk jeg så), som også den stakk. Husket brått en med god erfaring fra Kristiansund-Cup hadde nevnt at det noen ganger kunne lønne seg å svømme bort fra fisken. Så husket så gjort, for så å dykke ned igjen og snike meg inn på den via tanga. Og jommen fant jeg ikke en fisk som gjemte seg i tangen. Det viste seg å være en fin gylte, som også ble mat. Gylta var likevel tilstede på annen-hver-tirsdags dykket.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar