tirsdag 8. mai 2012

Tunge i munn og på bunn

Sted: Kjøvangen
Dato: 07.05.12
Temperatur: 10 grader
Sikt: 2-3 meter
Dykker: Nils Petter

Tro det eller ei, jeg klarte å skvise inn et dykk i dag også. Valget ble tatt da en pasient på formiddagen ikke klarte å hode tunga i ro, vedkommende nærmest prøvde å slikke på borret, mens jeg borret. Der og da var jeg ikke spesielt glad i tunger, men jeg fikk lyst på tunge til middag (fisken tunge, altså). Frisk vind gjorde meg noe skeptisk med tanke på sikt, men det har ikke stanset meg før, og heller ikke nå.

Da jeg ankom stod det 5-6 stangsvinger og prøvde lykken. Noe irritert måtte jeg innse at harpunen lå hjemme, og at evt. torsk måtte jeg bare se langt etter. En flat en var det derimot en grei sjanse for at jeg kunne hale i land.

Sikten var som ventet ikke den beste, men mer enn god nok til å se 5-6 flate i løpet av noen minutter. Flere av god størrelse, men i dag hadde jeg som sagt lyst på tunge. Etter ca 10-15 minutter kom jeg over et fint eksemplar, harpunen lå som nevnt hjemme, jeg måtte fange den med henda. Tunga er en sleip faen, både i vann- og jobb-sammenheng. Jeg fikk tunga opp til overflaten, og klarte med nød og neppe å buksere meg og fisk inn til land. Øynene til fiskerne på land ble store da jeg vasset innover med en snau kilos delikatesse, i henda, etter i underkant av 20 min i vannet. Lettere imponert kom en av de bort og spurte: "Er det sjøtunge? Hvor og hvordan fanget du den a'?".  "Under vann der ute, med henda" svarte jeg.

Deilig dykk, deilig mat, gleder meg selvfølgelig til flere dykk førstkommende helg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar