mandag 6. mai 2013

Trøstedykk

Sted: Krokstrand
Dato: 6. mai
Temperatur: 8 grader (det føltes varmt)
Sikt: 1,5 m
Dykker: Nils Petter
Dykkeleder: Anne Marie (aka farmor)

Etterhvert som det nærmet seg annenhver-tirsdag, måtte jeg tilslutt innse at det ikke kom til å bli noe av dette herlige morgendykket på meg denne gangen. Folk som ikke pusser tenna står i kø, og Sri Lanka kveld på skolen førte til at jeg motvillig måtte melde pass. For ikke å bli fullstendig tørrlagt (jeg stod også over et dykk sist fredag), bestemte jeg meg for at middag måtte bli sen middag, og helst selvfanget middag.


Dykkelederen gjorde som dykkeledere ofte gjør, hun gikk seg en tur. Kyststien ble utforsket i nordlig retning. Jeg bestemte meg å utforske bunnen etter jakt på flatfisk, helst av den eksklusive arten. Det bølget ganske greit, og sikten var heller dårlig. Flere våryre flate ble observert idet de skvatt avgårde mot dypere vann. En sjøørret på noen hundre gram virret rundt på grunna, og en horngjel på ca halvmeter'n svømte forbi meg helt inne på grunna. Noen torsk var det derimot ikke å se. Det har florert med rapporter om torsk i hopetall lenger inn i fjorden de siste dagene, er vi i et slags torskevakuum? I mangel av torsk fanget jeg en fin sjøtunge.

Middagen ble akkurat så dritgod som en mandagsmiddag bør være. Takk for maten!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar