onsdag 7. mai 2014

Næss+ten klaff

Sted: Kjøvangen
Dato: 5. Mai
Temperatur: 10 grader
Sikt: 4-5 m
Dykkere: Fredrik
 
Jeg var så heldig å få presentere CampSoon sammen med SnorkelHekkel for lokale bedrifter i samarbeid med Son Spa tidlig mandagsmorgen. Jeg var enda heldigere og fikk overvære vår eminente samarbeidspartner Christine Lundberg Larsen sitt herlige foredrag om ledelse og motivasjon. Og nettopp der dukket Næss-ten Arne opp.


Vi ble presentert formelen for Trivsel, som i følge nevnte Arne Næss var lik Glød x Glød/(Fysisk smerte + psykisk smerte). Jeg tenkte litt på denne i ettertid og tenkte teste den litt ut i Snorkel sammenheng. Først må parameterne settes. Jeg hadde bestemt meg for vannkjenning etter frokostmøtet. Ok, Gløden før et dykk er vanligvis høy, og denne gangen ikke noe unntak. på en skala fra 1-10 setter vi den til 9. Det ble ikke topp fordi jeg visste jeg ble alene om moroa. Hva så med smerten. Optimalt sett er jo denne 0, men man kan jo som kjent ikke dele på null. Dessuten spiller jo vanntemraturen inn, i alle fall med tanke på fysisk smerte. Med ti grader i vannet blir det litt smerte. Ikke mye, men litt. Vi setter denne til 5. Å nyte vann, natur og stillhet gir i hvert fall meg, lite psykisk smerte, og jeg setter verdien til 0. Altså blir formelen 9 x 9/(5+0). Dette gir en trivsel på litt i overkant av 16. Men jeg føler noe mangler og tilpasser formelen noe. SIkten og forventnigene til denne må spille inn. Etter gårsdagens titt og prat med Grekeren Salis, kom vi til at sikten søndag var som på Rhodos. Altså meget god. lett ti meter.Forventnigene var derfor høye, men sikten ikke som forventet. Vi får da følgende 9 x 9 x 4/(5+0) x 4/(5+0) x 10= litt overkant av 6. Tar vi dette i betraktning vil jeg påstå at forventningene er en meget viktig faktor her. Hadde jeg forventet dritt, hadde regnestykket godt motsatt vei, og trivselen ville vært betraktelig bedre.

Herremin for en lang innledning og utredning. Takk for den Lundberg Larsen og Næss.

Turen gikk til Kjøvangen, der jeg ble møtt med tilsynelatene godt sikt. Vell i vannet fant jeg ut at sikten var skuffende. Ikke på langt nær noe Rhodossikt (som bilde dagen før viser) Helt grei og kanskje til og med relativt god, men altså skuffende. Hvorfor valgte jeg biff og rødvin dagen før i steden for å dykke med Rhodos sikt? De som kjenner meg er jo ikke overrasket i det hele tatt. En oppvekst med blå kermaikktallerkner og blodig biff hver helg har satt sine spor :-)

I vannet fant jeg i alle fall fisk. Mange, mange flate, et par sjøtunger, en stim med svansende sjøørret og en liten stim med smålangefisker. Muligens ungflokk med Horngjel??

Det ble et par gode flatbilder, men når tunga kom svømmende mot, og etterhvert fra meg, sviktet fotografen :-(










Altså kort oppsummert; Næssten klaff.
Godt å kjenne prikkefølelsen i fingertuppene igjen.
Godt å kjenne renselsesfølelsen saltvann i bihulene gir

Dagens selfie:


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar