mandag 30. juli 2012

Temperatur: 17-18 grader
Sikt: 4-5 meter
Dykkere: Kasper, Oscar, Jørgen og Fredrik

Litt sent ut i det deilige måltidet vi hadde som følge av vårt herlige dykk på Krokstrand, besluttet Jørgen og jeg at tiden var inne for å ta med SnorkelPoder på en overnattingstur i båt. Guttene var ikke vanskelig å be og det ble en helt kanonbra tur etter vi "tar det hæl'n" prinsippet.

Først stopp ble Kiwi for å kjøpe inn litt tilbehør til den ferske fisken vi hadde lovet guttene til kveldskos. Det var jo tross alt lørdag, så litt nystekt snadder må man nesten unne seg. På vei ned til Kiwi kom det diverse ulyder fra bilen ... trodde vi først. Det viste seg å være 4 sultne mager som skrek etter litt påfyll. Vi fant det lurt å fylle på litt før vi skulle i vannet. To pizzaer fra vår kjære Ristorante24 ble delt på oss fire. Akkurat nok til å mette litt uten at kroppen må bruke for mye energi på å fortære føden.

Folk vi møtte ristet på hodet da de fant ut vi valgte båttur denne dagen. Himmelen åpnet seg virkelig på lørdag. Like vel, friske av pizza, la vi turen i retning lettere vær. Vi hadde stor tro på at begge bøyene ved Bile skulle være ledig på en dag som denne. Så feil man kan ta. Den ene bøya var tatt, mens den andre bøya var forsvunnet. Båten som hadde kapret bøya hadde sjørøverflagg og til tross for at vi hadde båten full av skytevåpen og kniver, valgte vi å unngå konfrontasjon satte seil mot Kjøvangen.

På Kjøvangen lå sjøen blank og før vi kom oss i drakta, tittet også solen frem. Et flott kveldsdykk på alle fire, der vi fanget kveldsmat, tittet på livet og hoppet fra brygger. To gylter, en sjøtunge og to flyndrer ble innkassert og mange andre fisk fikk være igjen for å opprettholde standen. Speaking of which ... Ålen er jo rødlistet, men den så vi mange av både på Krokstrand forrige gang, her på Kjøvangen og dagen etter på Villa Malla. Er bestanden på god fart oppover? La oss håpe det. Flotte dyr å se i aksjon.

Fisken ble sløyet og filetert etter beste evne, noe som selvfølgelig er mer enn bra nok. Maten smakte bedre enn vinen og da ble kvelden komplett. Også gutta likte fisken og la seg med godteri i munn og et smil på lur. De var klare for ny runde dagen etter.

0815 dagen etter var kroppen min for rastløs til å bysse køya, og jeg tok turen opp på dekk for å ta på meg drakt og fange litt frokost. Skuffelsen var like tykt som det brune laget sønnavinden hadde tatt med seg fra Såna. Her var det bare å krype tilbake i soveposen og vente på at Kaptein Rødskjegg skulle våkne. Vi kastet anker og satte på ny kursen mot Bile. Tror du ikke sjørøveren fra i går enda lå og sov. Vi bet i sure eplet og la ut mot fremmed farvann. Ryktene skulle ha det til at Villa Malla hadde både fortøyningsplass, is og sandstrand. Turen gikk dit.

Og det ble virkelig et herlig dykk. Super sikt til å være Oslofjorden på denne tiden av året og med kraftig nedbør friskt i minne. 5 meter og vel så det var ikke noe problem. Masse fisk var det også. Foruten våre faste venner Flyndra og Gylta, så vi Slettvar, Sjøørrett (familie på 10), Ål, Torsk og mange bergnebb. Slettvaren var stor og fin, men harpunen lå i båten min og kniven på bunn et sted. Når harpunen var hentet var det for sent. Gylte hadde vi ikke veldig lyst på i dag og flyndrene likeså. Torsken var av typen på svømmekurs, Ålen er rødlistet og Sjøørret ikke lov å skyte. Derfor dro vi heller frem minibankkortet og spanderte is på gutta og Kaffe Latte på de voksne. Isen var av type stor og god, Latten var av type liten, dyr og lunka. 45 spenn for en dobbel latte syntes jeg er latte-lig. Når det ser sagt, de får mange, mange plusser for beliggenhet, bygninger og opparbeidelse av strand. Flott sted.

En helt fantastisk herlig tur ble avsluttet med Pizza på Ristorante. Dette frister til gjentagelse.