torsdag 10. november 2011

Bygge Harpun: Stokken (Laminering)

Som vi tidligere har skrevet, falt valget av tresort til stokken på teak. En teak som har ligget inne over lengre tid og fått ytterligere tørketid etter at den har vært kuttet. Jeg tok utgangspnkt i 4 teak "bord" som jeg laminerte sammen. Fikk da en stokk som var omtrent 5 x 5 cm (kanskje noe smalere) og 110 cm lang.Forøvrig valgte jeg å felle inn to striper med Rosewood foran for åå blansere tyngden av håndtaket bak.

Limingen
Vi kjøpte inn Westwood ... et eller annet .... to komponents epoxy, som visstnok skal være det ypperste av det ypperste og det som egner seg aller best til bruk i vann. Vi ble anbefalt å invistere i blandingspumper så de optimale blandingsforholdene ble opprettholdt.

Selve limingen er vel litt som når vi gutta maler. Masse søl. Vi brukte forøvrig også filler for å få noe struktur mellom lamellene. Her blandet vi inn hvit oljemaling for å lysne den litt. Klin på laminat på begge bitene som skal limes sammen, deretter smører man på blandingen med filler. Den skal være tykk som ketchup omtrent. Så er bare å klemme bitene sammen. Kan være lurt å bruke plast mot verktøy og underlag, da dette sitter som juling.
















Fjerning av rester
Etter at stokken har herdet et døgn, kan det være lurt å fjerne det verste av restene, før det herder ytterligere. Når det grøvste var fjernet ga jeg stokken et par dager tørking, før jeg brukte høvel for å fjerne overflødig lim og få frem trestrukturen.

Nå er stokken klar for montering av trigger og fresing av spor. Deretter kommer den delen man kanskje gleder seg mest til. Formingen.















Fotnote: Dette er på ingen måte noen rettledning på hvordan man skal bygge en harpun. Dette er helt og holdent en fortelling om hvordan jeg bygger min første harpun. Om det funker vil jo fisken merke.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar