lørdag 7. januar 2012

Samme dag, annet sted

Sted: Krokstrand
Dato: 7. januar
Vanntemp: 4 grader
Sikt: 5 meter
Dykkere: Nils Petter

Etter en kjapp snøballkrig med Kasper og Sofie, og noen brødskiver hjemme, var det fremdeles mye igjen av lørdagen. Det var overhodet ingen gode, eller dårlige for dens saks skyld, grunner til ikke å hoppe i vannet igjen. Denne gangen litt lenger nedover bakken, ved Krokstrand.


To stk fiskere med stang hadde ikke fått noe napp da jeg var borte og pratet med dem. Tenk så fett å komme opp med en dorsk nå!  Det var med store forventninger jeg begynte turen nordover. Sikten var vesentlig mye bedre enn ved Bølnes tidligere på dagen. Bunnen var tydelig på 5 meter, og jeg kunne skimte konturer helt ned til 7 meter. Mange fine steiner og tang å se på, men det var også det eneste. Da jeg rundet odden på vei tilbake, hadde stangsvingerne dratt hjem. Like greit siden jeg ikke hadde med fisk. Jeg tok en tur rundt og ned langs moloen til slutt. Der så jeg en torsk på rundt kiloen som plutselig husket på en viktig avtale litt lenger ut i fjorden og føyk avgårde.

En fuktig time var over, og det var på tide å bli tørrlagt. Jeg sitter igjen med noen spørsmål, og ingen svar. Vi har sett stor (etter vår målestokk) torsk, men hvor er de nå? Var dykket 27. desember den ene sjansen vi fikk? Hvorfor bomme på en stor fisk, men treffe de små?  Liker torsk at det er sol? Hvorfor spiser ikke torsk små sjøstjerner? 

Jeg gir meg ikke med dykking før jeg vet svarene, og hvis jeg finner det ut, sikkert ikke da heller.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar