onsdag 26. september 2012

Flesnes - dag 2



 Etter nøye undersøkelser og prat med lokalkjente både i den koselige blå byen Sortland og her på Flesnes har vi kommet frem til at Flesnes hverken er mer eller mindre. Det er Flesens i Kvæfjord kommune i Troms fylke. Lofoten er utelukket og Vesterålen er utelukket. Gutta har derfor i fellesskap girr hele prosjektet et nytt navn; Flesnes.

Dagen startet som best var. Kaffe på senga og klar vær. Vi fant fort ut at hytta lå enda bedre til en først antatt. Terrassen lå så og si oppe på sjøen. Gutta var vintørste og klare for å finne jaktterreng, men liikevel elskverdige nok til å gi meg litt vannkjenning. Det første dykket ble skrevet på kontoen for rekognosering. Øivind hadde både erfaring og kjennskap til at vannet var varmest her i nord på denne tiden. Ikke svarte banan om jeg hører på han igjen. 8-10 grader tror jeg de klarer å overgå sommerstid, men likevel med vaselin på leppa, var det aldri tvil om at jeg ville få rekognosert. Flere fete fine krabber ble observert og noen plukket og løslatt, en flat likeså, men langt fra noen kveite på 50 kilo. Likevel en bra start.


En herlig tur til Sortland resulterte i et besøk på G-sport. Fy svarte banan .... vent litt ... vi er jo i nord. Her er det lov å bruke kradtuttrykk. Førbanna hæstkuk a herlige folk er her oppe .... Kompisen på G-sport ikke bare tipset oss om jakt-terreng, han tispset oss også som sitt eget jakt terreng, der familien hans var griunneiere. Bø i Vesterålen, ikke ukjent for Mikael, ble anbefalt og han ga oss fri pass til å skyte både rype og kveite. Som sagt tidligere en eller annen gang .... Sortland kunne jeg bodd.


Vin, klær, mat og gass ble handlet, gønner'n til Løven ble mottatt fra en herlig kveite fra nord og vi hastet tilbake til hytta for lunsj og etterfølgende jakt etter middag. En svømmetur rundt flatholmen ga til slutt utbytte. En torsk som tilsynelatende var rundt kiloen ble spottet og skutt. Kompisen slet seg, men etter skudd to fikk jeg han med opp. Det viste seg at han slett ikke var bitteliten, men over to kilo. 2,2 for å være pirkete. Mens jeg svømte rundt i relativt kaldt og klart vann, dro Øivind og Kristian ut med båten. En snasen Blesser 440 med en sprek 25 hk motor. Gutta fikk fisk de også, men jeg ble vinneren denne dagen. To brosmer og en torsk ble bragt i land, mens mange, mange sei ble kasta i havet igjen. Vi fikk fisk nok til en herlig middag og vel så det. Mat og vin ble fortært etter beste evne, ja til og med litt over evne, i alle fall for meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar