lørdag 1. september 2012

Perfekt lørdagstur

Sted: Bevøykollen 
Dato: 1. september
Temperatur: 18 grader
Sikt: 5 meter 
Dykkere: Yngve og Nils Petter

Alt lå til rette for en Kollentur i dag, ikke Kollen i Oslo for å se flyshow, men vår egen Kollen ute i fjorden, et sted det er best å fly lavt. Spesielt trivelig var det å få selskap av Yngve, og han hadde hele dagen ledig for dykking. Kl 1030 begynte vi å lempe sakene i Ohaha, og ikke lenge etter tøffet vi utover en vannflate som nok var like glatt og blank som penskoene til Fredrik før festen.



Etter en herlig båttur ut til staken på Kollen, var det tid for å skifte. Ingen tilskuere eller danskebåter denne gangen, og som seg hør og bør med dykk i SnorkelP-regi stilte også Yngve uten truse under drakta i dag. Yngve fikk et lite forvarsel om strømmen i vannet da han så at havet "rant" forbi pålen da han fortøyde Ohaha, jeg fikk en idè om at det nok var strøm i vannet som kom til å merkes da flåten relativt raskt drev sydover. Men vi ble nok litt overrasket begge to da vi etterhvert hoppet ut i vannet, det var sterk strøm. Vi måtte ta i for å svømme mot strømmen. Men for en måte å dykke på, å bare drive langsetter bunnen i passe fart uten å bevege en muskel.


Vi svømte, dykket og drev med strømmen i en drøy time. Massevis av gylter på rundt kiloen, og ihvertfall en stor på over 1,5. Jeg fant etterhvert ut at den beste måten å få igjen pusten på i dag var å holde seg fast i båten og så bare slippe den og dykke ned og svømme tilbake og holde seg fast. På slutten av dykket jaktet jeg den største gylta en stund, men den var sky og sneik seg unna gang på gang. Og da jeg til slutt fikk sjansen til å få inn et garantert treff, syntes jeg at jeg hadde blitt så godt kjent med fisken at jeg ikke hadde noe lyst til å skyte den allikevel. Ingen fangst på hverken meg eller Yngve i dag, men fy søren for et knalldykk!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar