tirsdag 25. september 2012

Lofoten - dag 1

Først og fremst er jeg litt usikker på om Flesnes kan kalles Lofoten. Det ligger i alle fall nordpå og jammen ikke langt unna. Strengt tatt ligger det i Kvæfjord kommune. Men det gir vel både du og ihvertfall jeg blanke i, for nå skal vi opp å sjekke om det er noe fisk å finne og om sikten er så god som jeg håper den er.

Med lur pakking og to gode kompiser (en jeg fikk låne golfkoffert av og en som tar med blybelte mitt) klarte jeg å få stappet alt dykkerutstyret inklusive den deilige trepinnen i en koffert som er innenfor målene av det som kan regnes som innsjekket bagasje på Norwegian. I tillegg fikk jeg også plass til båten. Godsakene kom på 19 kg, inklusive noe sportsundertøy, en tjukk genser og en tannbørste. Det betyr jo at jeg faktisk kan ta med skjorta om jeg skulle ramle på en pub i Sortland f. eks. For den blå byen har jeg vært i før, og den liker jeg virkelig godt ;-)

Bakgrunnen for turen må jo i lyset. To gode kompiser, barndomsvenner og skolekamerater har i en årrekke invitert undetegnede til jakt i fjellet. Lysten til det sosiale har alltid vært der, men lysten til å traske milevis i fjellet på jakt etter en et bittelite kvinnfolk ... rype. Men denne gangen takket jeg ja. Og for en timing. De hadde nemlig valgt Flesnes, med hytta inntill Gullesfjoirden. Jeg tviler ikke på skuddferdighetene til Gutta, men med så bratte fjell, tror jeg jammen de er så mo i knærne og andpustne at de blir skjelvne i avtrekket. Derfor tok jeg med meg full pakke og går for a skaffe middag fra havet.

En helvetes start
Det er jo typisk, når vi endelig hiver oss rundt slutter jammen fuelpumpene på grdemoen å fungnere. Alle flyene ble stående på bakken, og vi så fly etter fly rundt om på monittoren ble kansellert. Vårt ble heldigvis ikke det og et par timer forsinket møtte Øivind og jeg en øltørst og Kristian rimelig lei av flyplassen på Evenes.

Skal prøve å oppdatere daglig, men det er bare om netttilgangen er som den skal, og jeg tar med PC'en oppover. Det avgjøres ikke i skrivende stund, men litt senere. I dag blir det reisedag og jeg er ikke å treffe i vannet før i morgen. Forøvrig ryktes det om masse fisk og minst 8 meter sikt i Oslofjorden i dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar