lørdag 29. september 2012

Lappland - dag 4

Dagen startet vanvittig mye bedre enn dagen før. Opp kl 0857 og på med kaffetraktern. Herlig. Problemet var at gutta skulle ha meg til å gå på tur. Vi har jo for faen ikke bikkje en gang. Hvorfor skal vi gå tur? Ikke var det søndag en gang. Men vi dro nå til Moelva på østsiden av Gullesfjorden, hverken kalt nordland eller troms, men lappland av lokale helten Jan. Om "Ragnhild" kunne bekrefte det eller ikke må vi nesten spørre Øivind om, men lov til å gå opp fjellet fikk vi i alle fall.








Turen opp ble både bratt og svett. At Flyndra var en landkrabbe også, overrasket faktisk ikke jegerne. Jegerne bestod forøvrig av tidligere nevnte Øivind og Kristian, men i tillegg fikk vi besøk av selveste julenissen ... fra Tromsø ... Henning, en særdeles likanes kar bosatt i Bodø, men fra Tromsø. Som nevnt det var bratt og langt fra flatt. Heldigvis skulle vi ikke gå så jævla lenge. Ikke lenger enn 8 timer i alle fall. Men terrenget var langt fra lett, så dagen var egentlig perfekt.

Det morsomme var vel at den som så så både fugl og vilt var karen uten våpen. En hare og tre ryper ble observert og også avbildet før det tok helt av. Undertegnede så nemlig Ulv . Bildene bekreftet misstanken og så vannvittig urutinert å ikke ha med våpen ... på hytta har jeg jo både Harpun og Kniver. Det viste seg at ulvene mine faktisk var reinsdyr. Villrein. Som de sier her, All villrein og villsau har bjella, så se til helvete å skyt faenskapet ut av Hinøya, Mens du er i fgang kan du faen meg å kjøpe ut all løk fra Hinnøya, førr no forbannia faenskap.

Vi gikk både opp og ned, bort og vekk. Noe mer til rypene så vi ikke, i alle fall ikke før vi skulle hjem. Øivind trengte for og stappet i seg en herlig dobbel med ost og trønderfår. Jeg spurte om han ikke skulle jakte og han viste meg tillit og overrakte børsa ... med skudd. Han var overbevist om at viss jeg hadde våpen ville vi treffe rypa. det gjorde vi også ... på vei ned til lappland. To ungfgul ble støkket, hvem som traff hva er usikkert, men Løven er løve som løver flest og tok hevd på beggev rypene. Jeg tok dem begge var hans beskjedne kommentar, Henning, som løsnet ett skudd og jeg som også løsnet ett skudd tenkte at Kristian skulle få kredd. Vi visste jo begge to at vi traff på våre to skudd tilsammen. ....

Veien ned ble like lang son veien opp, men vi fant nå fjorden før det var helt mørkt. Møte med lokalbefolkningen ble hyggelig og Gunnar, fra Solvær viste oss hvordan han fanget elg med støvsuger.

Kvelden ble avsluttet med biff, poteter saus og grønnsaker. Faen ta (mye banning, sorry, preget av hyggelige mennsker her) det norske kjøttet vi får er så jævla seigt. Savner biffen i kroatia. P å besøk fikk vi hytteeier Lars Erik og svogern, tidligere nevnte Jan. Fantastik fargerike mennekser. Litt skuffende at vi ikke ble bedt til "teltet" men det kommer kanskje en annen gang. Nå koser vi oss bra ...




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar