søndag 30. september 2012

Stokmarknes - dag 5

Sortland har jeg i mange år hadd god dragning til. I dag ble ikke dragningen mindre da Frøken Sortland vartet opp med lammevin av ypperste merke. Sortland er fortsatt en vinner men undertegnede har fått ny favoritt. Ole A Kristiansund Cup tipset om steinbitt under hadsel brua, men det var andre funn som gjorde Stokmarknes til Flyndreland.

Vi våknet sånn passe tidlig og fikk passe sterk kaffe og passe mye pålegg. Froksot ble det. Lammelåret ble hevet i ovnen og mine gode hyttekompiserog jeg skilte lag. Litt handling i Sortland og dykking under Hadselbrua stod på tapeten. Dykket ble både skuffende og bra. Skuffende fordi fisken uteble, bra fordi sikten var grei og strømmen var morsom å følge. Det som var skikkelig kjipt var at svømmeturen var lang fra parkering til brukar. Jeg fikk god trim motstrøms, og orket noen runder rundt Hadselsidens brukar, Fisken fant jeg ikke, men det var vanvittig kult å seile med strømmen under brua. At hurtigruta passerte både inn og ut ble bonus.

På veien hjem kom enda noen høydepunkt. Strømmen hadde snudd og jeg svømte fortsatt med motstrø på vei hjemover. Til slutt orket ikke bena mer enn at jeg stoppet halvveis. La fra meg utstyr og sokker og jogget barbeint på E10. Se for deg den, en svartkledd, barbeint ninja joggende langs europaveien barbeint mens saltvannet sildrer fra den store stortåa og tempraturmåleren viser ett siffer, heldivgis positivt.

Men så kom oppturen. Som kjent har Linda innført truseforbud under ninjadrakten. Da er det kult å stå naken langs europaveien. Spesielt når det stopper en bil med et par damer. Ja jeg jeg har vel egentlig lov til å si det, men jeg sier det likevel. Fy steike gryterett. De var begge drit fine, ikke i nærheten av min bedre halvdel, men likevel høyt opp rankinglisten til Soon TK. De skulle ut å ta bilde av Hadselbrua og spurte om ikke de skulle ta bilde av meg også. Jeg tilbød dem nakenbilde og de ville gjerne det. Det hele endte med at hele hytta ble invitert på fest i Stokmarknes. Pokker så fin sykepleier ;-)

Men hva med jegerne?






De møtte en lokal helt som tipset om en ganske slak oppverbakke. Førbainna Hæstkuk av en jugpeist. En to timers klatring i fjellrøys og mose kom høydepunktet .... Lunsj. Forsvarets stridsrasjon og nytrukken kaffe med tilbehør gjorde at stemningen steg og forslaget om fisketur i Gullesfjorden ble innvilget. Gutta jakta rett tilbake til bilen, parkerte bilen utenfor hytta, henta øl, kaffe og sterkere saker. Gutta fikk både Hyse og torsk. Av vilt som ikke ble skutt, kan det nevnes en orrhane i det fredete området de jaktet i. Denne ble selvfølgelig ikke skutt og man kan jo spørre seg om de i det hele tatt var ute etter fangt. Hvorfor skal man jakte i fredet område? Heldigvis for gutta var det tåke på toppene, så de slapp topptur. At bildene tilsier sol må vel settes på kontoen for lav sol og høyt tåkelag.

Kvelden ble avsluttet med en helt vanvittg herlig middag. Lammelår med lammvinen til frøken Sortland. Stokmarknes jentene ble overlatt til lokalbefolkningen til deres store fortvilelse og vår store fortjeneste. Vi beholder våre bedre halvdeler :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar