tirsdag 28. august 2012

Endelig! -eller elendig?

Sted: Kjøvangen
Dato: 28. august
Temperatur: 18 grader
Sikt: 3 meter 
Dykkere: Fredrik og Nils Petter

Endelig var det igjen annenhver-tirsdag. Endelig var harpunen klar for vannet. Endelig skulle jeg finne ut hvordan den oppfører seg i sitt rette element. Endelig! -rett og slett! Men lengst bak i hodet snurret noen skumle tanker om dette bare kom til å bli elendig...


Vi satte kursen mot Kjøvangen, og vannet der så merkelig nok klart og fint ut. Klok av tidligere overoptimisme før vannkjenning, var vi forsiktige med å håpe for mye, men Fredrik kunne som førstemann i vannet konstatere at sikten egentlig var dårlig, men bra i forhold til de siste dykkene. Det bør nevnes at Fredrik nå offisielt har startet høsten, han tok på buksedelen av drakta hjemme, og begynte å fryse før vi var i vannet.

Jeg var mest opptatt av harpunen: fy søken for en følelse å svømme med egenprodusert harpun. Balansen var ganske så bra, litt fortung, men det blir nok bedre når jeg får kappet av ca 20cm av pila. Så det mest spennende: jeg ladet den så stramt jeg kunne, "siktet" mot ingenting og klemte inn avtrekkeren. Schmokk! pila føyk avgårde med såpass god fart og futt at det rykket i både rykkdempern og Snorkelen... Den virker! Nå måtte jeg bare finne en fisk.

Et par neddykk senere så jeg en fin gylte, jeg lot den komme seg et stykke unna før jeg fyrte av på mye lengre avstand enn jeg har gjort noen gang før, bom! Hæ, hva skjer? Går punen ikke langt nok?, elendig!?, sikta jeg ikke ordentlig? Jeg valgte det siste alternativet og svømte videre. Litt lenger inne i vika hadde Fredrik stoppet: "der borte står en gylte til deg". Snakk om bra kompis som "gir bort" fisk! Jeg takket for tilbudet og dykket, og ganske riktig, en fin gylte var på tur utover og nedover sandbakken. Nå sikta jeg ordentlig, trakk av, og traff! På ca 3 meter gikk pila lett halvveis gjennom fisken og inn i sanda. Det er futt i punen ihvertfall. Jeg bomma på en gylte til på vei tilbake, et litt halvhjerta forsøk, det lønner seg å sikte... Neste prosjekt blir å lage en blink for å få sett hvordan punene egentlig er å skyte med. Uansett, det er så utrolig gøy å ha laget en harpun selv!

Vi ble enige om at dette nok en gang ble et dykk sånn helt på det jevne, og avsluttet formiddagen med kaffe og pizza hjemme hos Fredrik.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar