tirsdag 7. august 2012

Full rulle

Før helgen ble det så vidt tid til å lime litt til. 2 teakbiter ble limt fast på utsiden av sporet der blokkskivene skal sitte. Fredrik fikk også laminert stokken sin, den ligger nå og godgjør seg så lenge den kan før (heller enn siden) han setter i gang med harpunprosjekt nr 2(!).

Helgen ble brukt til (familiebesøk) å borre hull, rette hull. 2 stk for festepinnene til triggermechen, og 1 hull for akslingen til blokkskivene i baugen. -tok ikke sjansen på å borre det på frihånd, derfor lurte jeg meg ned i kjellern til moren og faren min og lånte boremaskinstativet til fattern etter at vi hadde spist en litt sen frokost.  Hjemme i Son igjen freste jeg også ut plass til å skru fast grepet. Jeg kommer ikke til å felle inn grepet i og med at min type triggermech ligger rett over grepet. 

I kvled fikk jeg frest ut spor "under harpunen" slik at jeg kan juster preload. Når dette nå er gjort, er det nesten "bare" forming av stokken som gjenstår, kanskje det aller morsomste! Det er nå man virkelig kan sette sitt personlige preg på harpunen, og forme den akkurat slik man vil.

Forresten gjenstår det litt "arbeid" til... Jeg må finne ut hvordan jeg skal forme/lage avtrekkerbøylen. Har veldig lyst til å forme den av teak eller wenge, men har ennå ikke designen helt klar.

Til slutt en liste over det utstyret jeg bruker/man trenger for å lage en harpun:

Håndfres (299,- på Jula)
Fresestål til håndfresen, ca 20,- pr stk (trenger 2-3 stk)
Drill
Div. borr
Sag
Trefiler (rett, buet og rund)
Stemjern
Sandpapir
Skrutvinger (helst 4-5 stk, avhengig av hvor lang stokken skal være)
Skyvelær
Metallinja
Vinkelhake
Boremaskinstativ (slik at du kan borre helt (lodd)rett)
-veldig kjekt å ha, men kan (kanskje) klare seg uten hvis man ikke skal borre opp hull for festepinner til f.eks. triggermech

I tillegg kommer evt. større maskineri for å dele/sage treverk og å sage eller høvle planker/ferdig laminert stokk slik at den blir helt rett. -men snakk med snekker'n, det fikser han.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar