torsdag 16. august 2012

I hundre

Sted: Bile
Dato: 15. august
Temperatur: 20 grader
Sikt: 1,5 meter 
Dykkere: Fredrik og bikkja

Endelig var det dags for jubileum. Første pikk til å få dyppet seg 100 ganger. Det som skulle bli et dykk av de sjeldne, ble nettopp det ... et jubileumsdykk av de sjeldne.

Været var det ikke noe utsette på, og det var vel det som til syvende og sist gjorde at jeg besluttet å hoppe i havet for 100 gang som SnorkelPikk. Dette var et dykk jeg hadde gledet meg til og det skulle bli magisk. Som sagt, været var det ingenting å si på. Ei heller selskapet for den sakens skyld. En våt hund med mensen, men heldigvis fortsatt så tålmodig og stille som etthvert kvinnfolk burde være. Noen andre enn bikkja fikk jeg ikke med meg. Om man da ikke regner haien vår Ohaha da ....

 Ohaha holdt stød kurs mot Bevøysundet der tanken var å utforske munkesiden. Da jeg, som en gammel sjøulk, manøvrerte Ohaha mot land fant jeg ut hva som lå for mine svømmeføtter. Grums, grums og atter grums. Alger kaller noen det andre mener det er føde, mens blåskjellene blir syke, eller det vil vel si at vi blir syke når vi spiser blåskjell som har spist for mye alger.

Jeg nevnte grums, og slang Ohaha i revers. Haien skjøt fart mot Bile, der håpet var at baksiden ville være ut mot havet og fri for grums. Den gang ei, sa pikken, holdt pusten og gikk ned for å se om det var berdre der nede. Neppe, dessuten skal man bra langt ut før du i det hele tatt bryter 8 meter barrieren Gylta og Skybert møtte dagen før.

Været var det i alle fall ikke noe si på. 100% klaff på dykk 100, men trusa dykket jeg ikke med ...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar